Vraj už bola studňa inšpiračných zdrojov vyčerpaná. ORTHODOX do nej siahli na samé dno a z kalu a bahna sa vynorili s domovským, juhošpanielskym kresťanstvom inšpirovaným konceptom, ktorým definovali svoju tvorbu od imidžu po hudbu. Rovnako ako ELEND na ich trilógii „Officium Tenebrarum“ sú títo anonymní Sevillčania fascinovaní odvrátenou tvárou kresťanstva, ktorá je na slnkom vypálenom iberskom vidieku zakonzervovaná v podobe obskúrnych tradícií, prerastených s miestnym folklórom.
Trojica od hlavy po päty zahalených hudobníkov sa na svojom snažení o „dokonalý soundtrack ku všetkým temným stránkam kresťanstva – utlačovaniu, hriechu, utrpeniu, vine a bolesti“ do veľkej miery zviezla na vlne zaoceánskeho experimentálneho (drone) doomu reprezentovaného SUNN O))) či KHANATE. ORTHODOX sú však stále v podstate „klasickou“ doommetalovou skupinou. Nechýba žiaden nástroj, i keď „piesňová“ forma je dezintegrovaná na prvočinitele (samo)vražedne pomalým tempom. Úvodná skladba „Geryon´s Throne“ sa de facto začne na značke desiatich minút a nasledujúcich sedemnásť minút pozvoľne a cyklicky graduje – dôjde dokonca na gitarové sólo či protometalovú hobľovačku. Vysoký, exaltovaný vokál neskrýva inšpiráciu v liturgických spevoch a nad monolitickou masou riffov sa vznáša ako kvíliaci prízrak. Štvorica skladieb tvoriaca „Gran Poder“ je neprerušeným tokom, rozdelenie na stopy je len orientačné, takže v optimálom prípade prechod do „Arrodillate Ante la Madera y la Piedra“ poslucháč ani nezaregistruje. Hypnotické bubnovanie sa strieda s ťažkými „sunn0))vskými“ masami amorfného hluku a spevom, no napriek istej „exotickosti“ týkajúcej sa nielen obsahu, ale aj štruktúry nezachádza do extrému na spôsob spomínaných KHANATE.
Na druhej strane sa ORTHODOX vzhliadli v pilieroch metalovej hudby, vytýčených na ceste od obligátnych raných BLACK SABBATH a SAINT VITUS až po mantry psychedelických zoskupení formátu SLEEP či ELECTRIC WIZARD (tí sa pripomenú hlavne v najprístupnejšej „El Lamento del Cabrón“). Zaradenie coveru „Genocide“ od VENOM na americkú edíciu je vydarenou poklonou, i keď vystupuje z inak celistvého albumu.
Nedá sa povedať, že by „Gran Poder“ dokázal v pravom slova zmysle šokovať alebo definovať nový smer. Zmiešanie stáročných náboženských tradícií a niekoľko desaťročí starých koreňov metalu obalené do dnešného zvuku v štýle na vrchole sa slniaceho extrémneho (stoner)doomového zázraku je ojedinelé práve tým, že sa ho podarilo dotiahnuť do konca.
„Pokloň sa drevu a kameňu
Zíď dole a ucti si Boha
Otca
Syna
Ochutnaj telo, telo Krista
Vypi krv, krv Krista“
(„Arrodillate Ante la Madera y la Piedra“)
P.S.: Nová skladba zverejnená na
MySpace naznačuje, že ORTHODOX nie sú jednorazovým projektom a uvedomujú si, že na zopakovanie úspechu „Gran Poder“ treba prísť s novým receptom.